پمپ هاي جا به جايي دنده اي BTH
ساختمان اوليه پمپ هاي BTH (درب عقب برداشته شده است)
|
طرز كار
پمپ هاي سري BT و BTH پمپ هاي دنده اي دور پاييني هستند كه براي جا به جايي سيالات ويسكوزيته (لزجت) متوسط و بالا به كار مي روند مشروط بر اينكه سيال مورد نظر داراي حداقل مقدار مشخصي از خاصيت روانكاري باشد، هيچگونه ذرات جامدي نداشته باشد و از لحاظ شيميايي با جنس موادي كه در ساخت به كار رفته است سازگار باشد.
جنس استاندارد براي ساخت محفظه پمپ، سرپوش ياتاقان و درپوش محفظه ي آب بندي چدن خاكستري است. شفت ها و چرخ دنده ها نيز از جنس فولادي كه با سخت كاري و سنگ زني، سختي سطحش افزايش يافته، ساخته مي شود. شفتي كه روي ياتاقان هاي تخت (ساجمه ها) قرار دارد از جنس برنز ساخته مي شود. به جاي برنز از آهن متخلخل نيز به عنوان گزينه ي جايگزين مي توان استفاده كرد.
آب بند شفت ديوار يك درپوش آب بندي اينكه از الياف aramind باروكش PTFE تشكيل شده است.
آت بند استاتيك بين قطعات ثابت نيز يا بوسيله ي چسب درزگير و يا بوسيله ي واشرهاي آب بند انجام مي شود. تمام مواد آب بندي فاقد آزبست هستند.
بارهاي محوري خارجي مجاز نمي باشد ولي بارهاي شعاعي محدود قابل جذبند كه اين بستگي به اندازه و جهت اين بارها دارد.
در اين پمپ ها كوپلينگ هاي انعطاف پذير (نسبت به ساير كوپلينگ ها) براي انتقال قدرت از موتور به پمپ ارجحيت دارد.
در مواردي كه سيالات پمپ شونده براي جريان يافتن نياز به افزايش دما دارند (مانند قير، واكس (موم) و ... )سري پمپ هاي BTH مي بايست استفاده شود. در اين مدل بدنه ي پمپ دو جداره است كه بين اين دو جداره محفظه ي حرارتي قرار دارد.
محفظه انتقال سيال در پمپ نيز از طريق گردش سيال يا بخار گرم كن در ميان محفظه حرارتي، گرم مي شود.
ناحيه ي تحت پوشش انواع مدلهاي خاصي كه در زير شرح داده مي شوند مشخص مي گردد.
پمپ هاي ساير BT2 با ساختاري مقاوم در برابر خوردگي و اسيد (بدنه و چرخ دنده ها از فولاد ضد زنگ) و به همراه بوش هاي كربني براي ياتاقان هاي تحت ارائه مي شود. فشار كاركرد اين پمپ ها محدود به Bar 5 مي شود.
پمپ هاي مدل BT1 تا BT4 مي توانند با محفظه اي از جنس برنز ساخته شوند ضمن اينكه امكان بهره گيري از چرخ دنده و شفت هايي از جنس فولاد ضد زنگ ميسر مي باشد.
براي استفاده از اين پمپ ها در مواردي كه سيال پمپ داراي ماهيت سايندگي و يا تاثيرات خورندگي بالاست(از جمله رزين ها، رنگ ها و روغن هاي خاصي مثل انواع چسب ها) ساختار ويژه اي تحت عنوان Code No./04 پيشنهاد مي گردد كه براي پمپ هايي از سايز BT1 تا BT7 در دسترس مي باشد.
در اين روش تمامي قطعات پمپ ها كه در تماس با سيال جا به جا شونده هستند بوسيله ي لايه اي گسترده از جنس Ni/Sic كه به روش شيميايي روي قطعات رسوب كرده در مقابل سايش و خوردگي محافظت مي شوند. اين عمليات طول عمر قطعات را در مقايسه با حالتي كه از مدل استاندارد براي اينگونه سيالات استفاده شود افزايش مي دهد.
|
مشخصات كلي
نوع اتصال |
از پايه متصل |
نحوه اتصال لوله |
لوله با اتصال پيچي به همراه فلنج
فلنج همراه با فلنج واسطه |
جهت چرخش |
ساعتگرد يا پادساعتگرد |
وزن |
در ادامه مشاهده مي كنيد |
موقعيت قرارگيري(نصب) |
افقي |
دماي محيط |
(حداقل دما) Vu min = -10’C
(حداكثر دما) Vu max = 60’C |
مشخصات عملكردي
فشار عملكرد |
|
ورودي |
-0.4 bar = Pe min |
خروجي |
8 bar = PN |
|
1 bar to BT0 |
|
5 bar to BT2 stainless steel |
حداكثر فشار در محفظه حرارتي |
10 bar = PH |
محدوده ي دما |
-10''C = Vm min |
|
220''C = Vm max |
محدوده لزجت(ويسكوزسته) |
76 mm2/s = Vmin |
|
30000 mm2/s = Vmax |
|
ويسكوزيته هايي غير از محدوده ي ذكر شده نيز قابل درخواستند |
دبي خروجي |
در ادامه مشاهده كنيد |
توان سرعت هاي ورودي |
100 1/min = nmin |
|
750 1/min = nmax |
سيالات مناسب
روغن سرد كننده ي روغن برش |
روغن اتلافي |
مواد چسبنده، پلاستيك |
مواد انحلال پذير، فولاد سخت كاري شده |
قير |
مواد سفت شدني |
رولينگ، روغن درايينگ |
رنگ |
رزين |
سوخت ديزل |
گريس |
چسب، چسب مايع |
نفت كوره |
حلال هاي رزين مصنوعي |
ملاس ها |
روغن موتور |
لاك نيترو سلولز(نيترولاك) |
واكس، سلولز و ... |
گونه هاي ديگر
پمپ به همراه موتور الكتريكي، كوپلينگ و محافظ كوپلينگ روي يك شاسي واحد نصب مي گردد. |
متعلقات
كوپلينگ انعطاف پذير
فشارهاي كاري بالاتر نيز قابل درخواست است. |
|